آرمان گرا و واقع نگر

در جستجوی حیات طیبه

آرمان گرا و واقع نگر

در جستجوی حیات طیبه

آرمان گرا و واقع نگر
طبقه بندی موضوعی

از دلایل کاهش سرعت رشد علمی ؛ شعار دولت

جمعه, ۲۷ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۷ ب.ظ

✅کاهش سرعت رشد علمی معلول شعار های دولت تدبیر و امید

 

سال ۱۳۹۲ مهمترین شعار انتخاباتی دولت تدبیر و امید را شاید بتوان" چرخش سانتریفیوژ ها در کنار چرخش صنعت کشور "ذکر کرد .تاثیر این جمله و پس از آن روی کار آمدن دولت یازدهم و نمایش رویکرد برون گرا ، تاثیراتی بر فرهنگ عمومی کشور داشته که تعدادی از آنها در ذیل آمده :

1 _ قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم ،دولت قبلی تحریم را بی ارزش میشمارد ، همین باعث میشد تعداد زیادی از محققان جوان و حتی سودجویان(به معنای مثبت) برای رفع نیاز هایی که پیش از این به طریق عادی وابستگی حل میشد با همت مضاعفی در جهت استقلال صنعت کشور تلاش کنند. 

2 _ دولت تدبیر و امید با شعار رفع تحریم ها کار خود را آغاز کرد و در این میان کلید حل برخی از مشکلات را مذاکره با کدخدا دانست .

میتوان گفت پس از این بخشی از انگیزه هایی علمی که تحریم ها عامل محرک آن بودند در فضای مبهم اینکه آیا بالاخره تحریم ها رفع میشود یانه دیگر وجود نداشت و از طرفی گام بردن به سوی رفع نیاز ها و وابستگی های علمی کشور در هاله ای از ابهام به سر میبرد چرا که معلوم نیست با رفع این نیاز آیا مشتری ای پس از رفع تحریم ها خواهد داشت ؟

3 _ فضای فرهنگی متأثر از این شعار را میتوان اینگونه ترسیم کرد که ملت ایران تحمل رنج و سختی کشیدن برای رسیدن به بزرگی ومجد را ندارند و مایلند همچون عربستان از لقمه های آماده استفاده کنند. 

یعنی نیاز کار پژوهشی ،زمان بر و نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دیگر کمتر حس میشد. 


البته با توجه به عدم تغییر رویکرد دولت و اعلان پیروزی و رضایت از روند مذاکرات و بده بستان ها این کاهش رشد سرعت علمی احتمالا با نرخ بالاتری ادامه پیدا میکند که این بر نگرانی ها می افزاید و لزوم تشریح فضای کنونی و نیاز کشور و جامعه ی اسلامی به عزت و استقلال را بیش از پیش نشان میدهد .

این نوشته تحلیل نویسنده از فضای کنونی کشور است بنابراین هر گونه نظر انتقادی تصحیحی ،تکمیلی را پذیرا میباشد. 

والسلام.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۷
آرمان حاجی زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی